onsdag 6 februari 2013

Tips på gröt av grötgudinnan herself!

Till skillnad från Liselott som har lite problem med att känna njutning av att äta gröt, så älskar jag det!! Gröt är den frukost jag kan äta dag efter dag utan att någonsin tröttna. Det går lätt, det går fort, det är bra&nyttigt och man kan variera sig i mängder!

För det mesta häller jag på en skvätt mjölk på gröten, ibland utan. I vissa fall tar jag en klick keso för att få mer protein, brukar också blanda i en äggvita eller två. Naturell yoghurt är också en höjdare att ha istället för mjölk faktiskt! Varierar mig också mellan att använda olika gryn/flingor som havre, råg, bovete osv. Grahamsgryngröt är också sååååå gott!!
I grunden har jag alltid 1dl gryn, 2dl vatten och en nypa salt.

Mina topp 3 av favorittillbehör är:
- Banan och kanel med en klick jordnötsmör på toppen,
- Blåbär och mandlar
- Småbitar av aprikos (eller annan torkad frukt/bär som t.ex fikon, gojibär), kanel och en rejäl fröblandning av lin-,sesam-,solros- och pumpafrön, som jag har här på bilden.

Tillsammans med en kopp kaffe så känner jag mig som rena rama GRÖTGUDINNAN!!!!!


Hoppas nu bara att jag inte skrämmer bort mina söta vänner från att läsa ett så fantastiskt skrivet inlägg om gröt?! Hahaha, yolooooooooooo typ.

2 kommentarer:

  1. Gröt = super! Har du testat den kalla varianten? Enligt mig slår det den varma ;-)

    Man låter helt enkelt havregryn stå och svälla i havremjölk tills den blir så där härligt gojsig. Sedan är det bara att toppa med valfia grejer (banan bör vara med. Ready to enjoy!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag testat ja, väldigt gott!! Men nu under vinter när jag äter gröt som allra mest så vill jag ha något varmt när man är lite kulen och precis gått ifrån den varma sängen :)

      Radera