tisdag 7 maj 2013

Pulsklocka vs. Runkeeper

Jag vet jag snackade massa om att inte bry sig om vad man förbränner, och det gör jag inte heller.
Anledningen till att jag har pulsklocka är för att just kunna checka pulsen! Har den under spinning och när jag löper för att veta vilken pulszon jag håller mig i, speciellt när man kör intervaller :)
Har dock inte gjort ett maxpuls-test än, men kör på det generella 220-ålder.

Så idag, när jag tog min första riktiga löptur på flera månader, så bestämde jag mig för att hålla mig på ca 80-85%, vilket jag gjorde! :) Dock var jag tvungen att trappa ned tempot och gå sista km hem, på bilden ser ni säkert varför! Sprang en ny runda och det är så sjukt fint bland alla berg och en sjö som finns runt kroken. 6km blev det allt som allt, stoppade Runkeeper efter 5km eftersom jag gick sista biten ju.

Jag jämförde runkeeper och pulsklockan, på förbrända kcal (ja, faktiskt) Och ja, det var en ju en skillnad som bara blir större och större ju längre man löper. Samma sak med kcal-räknare på löpband, dock ger dom oftast en högre siffra eftersom dom generellt är inställda på en ganska tung vikt - vilket gör att antalet förbrända kcal är mer än vad man egentligen gjort av med. Runkeeper&löpband är dock väldigt bra på att räkna sträcka och tid ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar