söndag 11 maj 2014

Kycklingspett i ugn

Önskad mängd kyckling, skär små bitar (ca 2cm) och lägg i marinad gjord av:
Massor av Bbq-sås
Rätt mycket Soja eller oystersauce
Ganska mycket valfri olja
1/2 röd lök i små bitar
1 hel röd chili med el. utan kärnor
5 vitlöksklyftor, skurna på hälften
Basilika, lökpulver, salt & peppar

Blanda allting ordentligt och låt stå minst 1h. Som ni märker så har jag aldrig exakta mått, bara höftar litegrann!

Sätt ugnen på 225°c i god tid. Trä kycklingbitarna på spett (som har varit blötlagda såklart).
För att få dom sådär "grillade" i ugnen så använde jag mig av en vanlig plåt och gallret som hör till ugnen. På med bakplåtspapper på plåten och lägg gallret ovanpå, man får trixa lite för att det ska passa inne i ugnen, men inte så komplicerat.

Iaf - spetten läggs på gallret och allt går in ganska högt upp inne i ugnen. Låt dom gotta till sig där inne i ca 10min, ta ut och pensla på mer av marinaden och sätt in i mellan 5-10min till.

Till det så gjorde jag typ en okrämig coleslaw och klyftpotatis av mandelpotatis som jag satte in i ugnen lite innan kycklingen och tog ut samtidigt (totalt ca 25-30min), och så lite gräddfil blandat med sweet chili. Tadaaaaaa:

2 kommentarer:

  1. Gjorde kycklingspetten igår! Hade dom i marinad över natten så dom vart superb!
    Åt med ris, hemmagjord tzatziki och wookade grönsaker (salig blandning hahah). Tack för inspon caroline :*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, va kul :D Hörde att Emelie också hade gjort dom, kanske ska skriva ut mer recept här på bloggen ;) Kul att du gillade dom, så varsågod!! :) <3

      Radera