fredag 2 november 2012

En upptäckt (Låååångt kvällsbabbel)

Tidigare ikväll när jag gick till Rema (en mataffär) för att köpa lite godsaker så kom jag på mig själv hur jag tänker på faror och oroar mig.
På senaste tiden så har jag blivit så rädd och oroar mig för småsaker - som t.ex att bli överkörd, kidnappad, skjuten, rånad eller vad som helst bara när jag går till mataffären. Hur dumt är inte det?
Eller som när jag går förbi folk som ser lite mindre välmående ut som sitter med en öl-burk på en parkbänk mitt på dagen, då tar jag avstånd i tron om att de ska attackera eller göra något mot mig.
Eller också som nyss när jag kollade på Bröstcancergalan på tv3 play, jag sitter och störttjurar dels för att det är väldigt sorgligt och jag tycker helhjärtat synd om personer som har förlorat någon i sin närhet av just cancer, men också gråter jag dels för att jag är så rädd att det ska hända mig själv eller ngn i min omgivning!
Andra saker jag oroar mig för är att någon ska bryta sig in i mitt hem, att någon kommer stå och stirra mig rätt i ögonen när jag drar upp persiennen på morgonen eller också att jag ska halka till på en isfläck och slå i bakhuvudet så jag blir inlagd på sjukhus och ligger i koma i 7 månader typ.
Jag spelar upp så sjuka scenarion i huvudet så det är inte klokt, och det är nog därifrån jag får så extrema mardrömmar!
Jag oroar mig så mycket om så extrema saker, och jag förstorar allt i hjärnan. Låt oss säga att jag skulle halka på en liten isfläck eller så. Största sannolikheten är att jag skulle få ett litet blåmärke eller stuka foten osv. Men sen kommer hjärnan igång och tänker - TÄNK OM jag hade halkat och slagit mig så illa att ambulansen skulle komma, TÄNK OM jag skulle fått en spiralfraktur eller brutit lårbenshalsen och slitit av stora pulsådern i låret, TÄNK OM jag skulle behöva amputera mitt ben eller t.o.m inte ens överlevt?

Trots att jag är så orolig och hela tiden tänker "tänk om", så finns det faktiskt någonting som är väldigt bra med detta, och vad kan då det vara?
Jo, jag vänder på situationen och jag tar vara på chanser - för TÄNK OM DET BLIR BÄTTRE!
Jag har varit ute och rest väldigt mycket, jag har träffat så många härliga människor, jag har gjort så väldigt många häftiga saker (vem har åkt helikopter upp och vandrat på en glaciär liksom? JAG har det). Jag har levt 5 månader på andra sidan jorden, Nya Zeeland. Jag har precis flyttat till Norge. Det är bara några exempel!

Jag är har vågat tagit chanser och fått så fruktansvärt mycket erfarenhet av allt jag gjort, både bra och dålig såklart! Det är jag väldigt nöjd med och jag är glad att jag är så som person för jag har fått tagit del av så många fantastiska upplevelser i livet trots att jag bara är 20år gammal.
Och det är just för jag har tänkt - Det kanske blir bättre!

Dessutom, varje gång jag blir orolig över att jag ska bli överfallen - men inte blir det, då blir jag 30 ggr gladare än vad jag var förut. Det ska jag fira med att ta en extra skål med glass och daimströssel, för tänk om jag inte har chansen att äta det igen? ;) ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar